For vi mente det vel ikke?

illus

Det ville i og for seg være greit nok å si at «elevene plasseres i grupper, slik at undervisningen blir mest mulig ensartet for de fleste, og «driftskostnadene» akseptable, i det politiske bildet en har i dag»

Det hadde vært redelig, det…ikke særlig sympatisk og barnevennlig, men ok…dersom det er slik våre politiske og demokratiske krefter og instanser vil ha det….og det er det jo?

Men, derifra til å si «slik at elevens behov for sosial tilhørighet blir ivaretatt», DET er en lang, lang vei å gå! En vei som fører langt, langt bort fra hva som er kunnskapsbasert og rettighetsnært! Meget!

Legg merke til; her handler det om «tilhørighet», ikke bare det å være tilstede og – i større eller mindre grad, delta i det sosiale. Loven snakker om «det å føle tilhørighet til». DET settes opp som en rettighet eleven har, og som en plikt skolen har til å muliggjøre.

Nokså alvorlig, det…og krevende!

Hva ligger så i «sosial tilhørighet»? I alle fall IKKE det å bli plassert i gruppe med jevnaldrende, fordi de er jevnaldrende! I alle fall IKKE det å bli plassert i gruppe fordi noen andre bestemmer at du skal være i den gruppen!

Sosial tilhørighet er tuftet på det å VILLE tilhøre, ville være en del av, – altså ha den motiverte aspirantens utgangspunkt. Og en vil FORDI noe…! Fordi en har felles interesser, som aktivitet, målsetting eller «program». I dette ligger hele den flora og den historikk som er knyttet til organisasjonenes betydning for samfunnsformingen, slik vi kjenner den!

«Interesser» handler om så mye! Aktivitetsmening, målsettinger, symboler, verdier, begreper…ja, så viser det seg faktisk at «interesser» handler om ALT som danner kultur! Dermed defineres også den «sosiale tilhørigheten hensikt» – nemlig det å utvikle og eksponere kultur – i ordets videste og viktigste forstand!

La oss så et kort øyeblikk hoppe over det faktum at det finnes selvsagt ingen naturlig «ansamlinger» barn og unge som tilsvarer den «opphopingen» vi kaller «skole», og som selvsagt ivaretar økonomiske og administrative hensyn og interesser først og fremst, – og bare slå fast: Barn leker med de de har lyst til å leke med. Ungdom «henger» med de de har lyst til å «henge med», – men framfor alt: de krever å få velge selv! -og: vi som samfunn, vi har faktisk et rotfestet ideal om at barns skal få velge sine venner selv! Vi liker ikke de samfunn hvor det er regler for hvem som skal «leke med» hvem…!

Hvorfor har vi laget skolen vår slik da? La vi kanskje bare ikke merke til det? For vi mente det vel ikke?

signForum

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: