Produktet, funksjonen og transparensen, det moderne pedagogiske triangel

 

PUB-moood

En ber egentlig ikke folk om å gjøre et stykke arbeid. hvis arbeidet ikke skal ha en funksjon? En ber jo ikke folk gjøre et stykke arbeid, hvis arbeidet ikke skal ha et produkt? Dette med «produkt» og «funksjon» er uløselig knyttet til alle de typer arbeid vi er vant til å tenke på. Da må vi ha det slik i skolen også, på en eksplistitt måte.

Jeg skal forsøke å si noe om hva jeg tror er av avgjørende betydning for å hente en elev tilbake til glede og iver etter å arbeide med læring og skole.

For det første: alt arbeid en gjør i skolen, alle timer, alle læringsøkter, må ha et eller flere produkter som et kjent mål.

Vi lærer når vi produserer noe.

Men, de produktene er ikke nok i seg selv! Fordi, vi HAR mange situasjoner i skolen hvor en lager «produkter» – som så bare blir borte. I en bok. I en skuff. I en perm. – et eller annet sted….

Det er ikke bra nok. Produktet må også ha en funksjon! I skolesammenheng så må produktet fungere på en av de sosiale arenaene. Den sosiale arenaen i klassen. Den sosiale arenaen i kantina. Den sosiale arenaen i lokalsamfunnet. Den sosiale arenaen i storsamfunnet. Det handler om lærerens innovasjonsevne, lærerens kreativitet, for å få til slik funksjon for de produktene elevene lager. Det kan være en utstilling i Rådhusets foaje, det kan være en utstilling på pleiehjemmet. Det kan være hva som helst, poenget er bare at det må være noe som viser elevene at det de gjør, får en funksjon.

Og; det kan fremfor alt være digitalt! Det kan være nettsider, det kan være blogger, det kan være innlegg på de sosiale arenaene som er i dagens verden. For disse arenaene er også helt relevante for dagens ungdom.

Så: Produktene MÅ få en funksjon! En funksjon ut mot de sosiale arenaene. Det er DA produktene får en verdi!

Produktene må også, – fordi vi gjør det i regi av skolen, så må de knyttes til kompetansemålene. Jeg tenker at det er avgjørende viktig at ALT vi gjør i skolen er knyttet til kompetansemålene. Og jeg tenker at det nettopp er lærerens «didaktiske translasjonsarbeid», å finne ut på hvilken måte er det vi gjør nå, på hvilken måte er de interessene disse elevene har, knyttet til kompetansemålene? Hvordan kan jeg, som lærer, skape en relevans, en link, oppimot kompetansemålene? Produktene i skoleverket må være faglig relevante, ved at de, slik vi har formulert skolen, treffer kompetansemålene.

Og så må vi være transparente!

De «lukkede klasserom» er en tid som må og skal være forbi, hvis vi skal fange opp moderne barn og ungdom. «De lukkede klasserom» må være forbi, dersom vi skal fange opp moderne foreldre. I det hele tatt: hvis skolen skal forholde seg til det moderne samfunnet, så MÅ skolen være transparent.

Det betyr at (alt) det vi gjør (i skolen) må være synlige for de som eleven opplever som sine «viktige andre»! Det kan være de andre i klassen. Det kan være familien. Det kan være søsken. Det kan være onkel og tante. Det kan være bestefar i Amerika, det kan være hvem som helst, men eleven må ha en mulighet til å oppleve at det han eller hun gjør, blir synlig for «de viktige andre», slik at det kan inngå i den samhandlings og kommunikasjonskapital som eleven har i sin sosiale verden. Snakke med bestefar om det man gjorde på skolen. Snakke med sin klassekammerat når en har laget en interessant produktserie på skolen. Snakke med andre om det en gjør, bekrefter at det en gjør har verdi som er relevant.

Så; for meg, så er dette kanskje noe av den viktigste tenkningen rundt moderne skole: at en alltid tenker på å produsere produkter, at de produktene er knyttet til kompetansemålene på en faglig relevant måte, at produktene får en funksjon utimot elevens sosiale arenaer, og at alt sammen er transparent, slik at det kan ses av de som er de viktige andre for eleven…

..og for læreren…

 

signForum

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: