T.Ø.V. (1)

nei

Jo, det finnes T.Ø.V!

Med det mener jeg «Tillit-Ødeleggende-Virkemiddel».

I mine øyne finnes det særlig fire stykker av dem, som det er nødvendig å definere godt.

La oss begynne med det første: «NEI».

Nektelsen.

Det å rett og slett ikke tillate noe, til tross for at den andre partens (les barnet) iver etter å gjøre nettopp det, – er noe en bør tenke nøye over!

Nektelsen ER et stengsel. Nektelsen ER en uventet hindring. Nektelse skaper aldri entusiasme og begeistring. Uovervinnelige hindringer er aldri noe godt grunnlag for positive selvbilder.

Right?

Du skal ikke si at barnets iver og lyst til noe, er noe som ikke har gyldighet, noe som ikke «passer» nå.

Kanskje stemmer ikke barnet lyst til å spille spillet på mobilen, med den aktuelle timeplan eller den aktuelle regel i ordensreglementet, – da er din jobb å få barnet til å FORSTÅ det! Du skal ikke fronte barnet med en kontant avvising av hva det ønsker. Du skal gå inn i – delta i, barnets ønske (bare da kan du forstå det) – og så skal du, i den dialogen rundt dette som det er ditt ansvar å skape, arbeide fram en villet endring av barnets «jeg vil!»

Det er pedagogikk.

Det andre, det å bare nekte, det å nekte ved å peke på regler andre har vedtatt, – DET er andre arbeidsformer, andre yrkesgruppers stillingsinstruks.

DIN stillingsinstruks forteller deg at du skal gå veien om trivsel, trygghet, forutsigbarhet og….læring!

Læring er ikke, og vil aldri kunne være, lydighet basert på frykt for konsekvenser.

…………….

Forundret møter jeg ofte som et av målene, for tiltak knyttet til barn med atferd – skolevegringsproblematikk: det å få eleven til å være sammen med de andre. (Nå er det med «klassen som gruppe» mitt T.Ø.V. nr. 2, så det skal jeg få komme tilbake til). Sjelden- eller aldri er formuleringen at målet er at «eleven skal ha lyst til å være sammen med de andre» – eller «Oppleve mestring og trivsel sammen med resten av klassen». Det uroer meg.

……………..

Nei. Når barnet «angriper» det regelregimet DU tenker er viktig, så skal du gjøre to ting:

Først avklare ditt egentlige motiv for å ville nekte barnet å gjøre «noe annet» enn det «riktige»; er ditt motiv at barnet skal være lydig, slik at du får hold din undervisning, eller er ditt motiv at barnet skal inngå i en dialog omkring hensiktsmessighet, verdivalg, og opplevd respekt for egne interesser?

I hvilke av de to mulighetene fødes ekte læring?

Det andre er at du skal gå inn i barnets «angrep» på det som «skal være», slå følge med barnet, vise interesse, dele fascinatet, og så; gradvis, fordi du er den voksne og den pedagogiske, gradvis, i en god dualog, evne å dreie, endre barnets perspektiv –på seg selv og sine interesser og prioriteringer der og da, – slik at barnet oppnår ny innsikt, nye motiv, -og kan bli med i en læringshandling basert på motivasjon og nysgjerrighet.

En skal ikke drive «grensetting» for barn. En skal ikke «sette grenser» og forvente at barna skal rette seg etter dem. (det var noe de gamle koloniherrene gjorde med Afrika, det!) Nei, en skal «gå opp grensene» – sammen med barn, på en slik måte at barna forstår, lærer og aksepterer dem som gyldige for sin egen del.

For mer enn 100 år siden slå Ellen Kay fast at barn er ikke små voksne. For tusen år siden visste våre forfedres bestemødre at barn lærer de riktige holdninger og normer best, når den «historien» de lærer av, lærer i, var de gode, men du verden så utfordrende! – eventyrene! Ikke formaninger og straff.

Tenk litt på folkeeventyrene våre, når du tenker over dette med å «nekte barn noe de vil». Hva vil du helst være; den fortellende bestemoren med barnet trollbundet på fanget ditt, – eller vil du være trollet i eventyret?

sign1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: