De andre legger vi ned.

1

Skal vi innledningsvis være enige om en ting?

Enige om at den produksjonen som skjer i grunnskolen, ER den definitivt viktigste produksjonen i vårt samfunn? At der produseres de kapitaler som skal «finansiere» samfunnsutviklingen vår?

Vel, lik det eller ikke, – men det ligger nok der som et faktum, både i idemessig forstand, i politisk forstand, og ikke minst: i den beinharde globale realitet. VI ser det kanskje ikke så lett, men tro meg; i f. eks. en del Afrikanske og Asiatiske samfunn er det faktumet selve fundamentet for fremtidstro og….rett og slett; et verdig liv.

Men, VI har kanskje glemt det, vi. Fire generasjoner etter at barn slavet i spikerindustrien vår, – og alle de andre stedene, mens samfunnet vårt var en mareritt av urettferdighet……

Nåvel. De historiske poengene er ikke i mitt fokus nå.

Mitt fokus er kvalitetskontroll.

All kvalitetskontroll-styrt produksjon må antagelig hvile på i alle fall disse fire hjørnesteinene:

  • At de som produserer vet HVA de produserer, HVORFOR de produserer det og HVORDAN de kan produsere det på best mulig måte, – OG – og det er viktig – at denne forståelsen er omforent og gyldig i HVER produksjonsenhet!

ER den det?

Er profesjonsmiljøet på en skole slik at slik omforenthet foreligger?

Eller er det en «du lager din, og jeg lager min» – kultur som egentlig preger timer og gruppers produksjonsarbeid i skolen? Som preger – eller rettere sagt; umuliggjør, faglig diskurs i et felles kollegium?

Dersom jeg spør deg som er lærer: Vet du, – har du kunnskap om, «hva og hvordan» din kollega i klasserommet ved siden av deg gjør sine timer? Og: Hvorfor? Er denne eventuelle begrunnelsen felles, omforent, og i samsvar med ny og utviklet kunnskap om læring?

Dersom jeg spør deg som er foresatt til en elev: Vet du, – har du kunnskap om, «hva og hvordan» elevens lærer(e) gjør sine timer? Og: Hvorfor? Er du trygg på at denne eventuelle begrunnelsen er felles, omforent, og i samsvar med ny og utviklet kunnskap om læring?

De «produksjonsenhetene» som kan svare «Ja» på dette, de gir vi navnet «skole i samtid».

De andre legger vi ned.

sign1

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: