….for, de har som regel vært «objekter» lenge nok…..(del 4 av 5, om den fylkeskommunale grunnskoleopplæringen

illi

Som pedagog i den fylkeskommunale grunnskoleopplæringen har du aldri «tid å gå på». Tiden ligger ikke foran deg, ikke i det hele tatt. I beste fall har du noen måneder å mestre det komplekse, hvor det gode møtet, relasjonsetableringen, de rette didaktiske og metodiske valgene, de egnede responsene og initiativene,  – og den gode dokumentasjonen, transformerer eleven over i noe varig og egnet. Overfører eleven dit hun, som alle andre, egentlig hører hjemme; i den ordinære kommunale grunnskolen.

Slik lærergjerning er et valg. Et valg hvor du velger bort 8-15 tesen. Du legger ikke jobben igjen på kontoret når du drar hjem. Du baler med oppdraget ditt hver dag. Det er i tankene dine når du leverer barna dine i barnehagen, når du henter dem, når svigermor skravler og formaner, når du vurderer alt i ditt liv, fra økonomi til grad av partnertroskap…..

(som ALLE gode lærere, kanskje,….når alt kommer til alt…?!)

Det henger et voldsomt krav om oppdatert kompetanse over deg. Du kan ikke gjøre feil, og når du selvsagt gjør feil, – så skal kompetansen din både styre deg i riktig retning, men også få deg til å forstå hvorfor retningen du, eller andre, valgte, – ikke var den riktige retningen.

Det blir dynamikk av slikt!

Dine handlinger skal være kunnskapsbaserte og formidlede, – kunnskapsbasen skal formidles, handlingen skal dokumenteres, resultatet, effekten skal reflekteres fram, i et profesjonelt kollegasamspill.

For: ingen vet løsningen, ingen kjenner det egnede tiltaket på forhånd! HADDE det vært kjent, hadde det vært etablert pedagogisk praksis, vel, da hadde eleven kunnet gå i ordinær kommunal grunnskole, ikke sant?

DET er plattformen for pedagogisk profesjonalitet i det fylkeskommunale grunnskoletilbudet; observasjon, relevansvurdering, laborasjon, refleksjon og innovasjon.

Hverken mer eller mindre, – og det blir ikke mindre dynamisk av den grunn!

Kan slikt fanges opp i en slags «prosedyre»? Neppe, men en bør forsøke! Blir det da noe slikt?:

  • La det du gjør være basert på tolkede observasjoner, som kan knyttes til valid faglig kunnskap
  • Dokumenter og formidle denne sammenhengen
  • Vent med å gjøre det, til de dette angår i det faglige arbeidet, har kunnet gi deg sine refleksjoner
  • Drøft utfall og resultat med de samme kollegaene, og lær sammen av det!

Ledere i det fylkeskommunale grunnskoletilbudet vet dette, og sørger selvsagt for de rom, de strukturer, prioriteringer og ikke minst; den møteledelse, som må til for å få til slikt! Ikke sant…?

………………………………………………………………..

Tillegg:

Det jeg har skrevet over, burde egentlig være nok, i alle fall synes jeg det for min egen del. Men; jeg har lyst til å legge til en tilføyelse:

Nei! Det finnes ikke egnede «manualer»! Nei! Det finnes ikke egnede «trinn for trinn program»!

…. i mine øyne.

La meg spare deg for en lang utredning om akkurat det. Men; siden jeg..og kanskje også du? – har sett at det er et – etter hvert nokså stort, semikommersielt marked for den slags, så skal jeg få lov til å komme med slik påstand:

De bygger på et fokus på «atferd». Men, de vinkler det begrepet feil. «Atferd» kan aldri tillegges et subjekt! «Atferd» er en beskrivelse, tolkning av, et objekt!

Subjekter har ikke «atferd». Subjekter har ekspresjoner, i møtet med sine omgivelser, og det er omgivelsene som tolker dette som «tolkningsobjektets atferd»!

Den fylkeskommunale grunnskoleopplæringen kan aldri, skal aldri og må aldri, se sine elever som objekter! De skal møte dem som subjekter.

Verdifulle, og ekstraordinært sårbare subjekter……og trygge dem på at det er nettopp DET de er, og skal være!

….for, de har som regel vært «objekter» lenge nok…..

sign1

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: