Nei, en får komme inn døren, slik Alf ville gjort, og si «Du skal få en dag i morra, med blanke ark og fargestifter til!» Del 2 av 5, om den fylkeskommunale grunnskoleopplæringen.

 

fugl2

 

Som den andre avgjørende pilaren i den fylkeskommunale grunnskoleopplæringens arbeid, vil jeg fokusere på der det hele begynner: møtet mellom eleven og skolen.

La oss først sette rammen: Eleven er et menneske i krise. Nødvendigvis, for det er jo nettopp derfor hun kommer inn under det fylkeskommunale ansvarsområdet i grunnskolesammenheng. Eleven har opplevd essensielle økologiske brudd, har blitt fjernet fra kjente sammenhenger og satt inn i ukjente.

Det har tatt tid. Vondt tid. Betent tid, som legger ytterligere styrkegrad til krisen og bruddene.

Elevens kontekst er virvarets kontekst. Fortvilelsen og benektelsen. Utageringen eller innageringen, ofte. Skyldfølelse og sorg.

Det kan ikke bli mer alvorlig enn det.

Slikt gjør noe med prestasjonsmuligheter. Er en i krise, så er det ikke mulig å legge særlig energi og refleksjon inn i noe som ligger langt fra en selv, og ens egen opplevelse av hva som er viktig. Jo sterkere krise, jo mer krymper ego`et ned mot Id`s basale behov, og ingenting annet.

Grunnleggende er behovet for trygghet. Behovet for omsorg. Behovet for aksept.

Derfor er det DET et skoletilbud må kunne presentere seg selv som.

For selvsagt er det skoletilbudet som skal presentere seg for eleven, og IKKE eleven som skal presentere «seg» for skolen, i en situasjon hvor eleven nettopp opplever å ha mistet seg selv, mistet troen på seg selv, mistet oversikten over seg selv…!

Møtet mellom eleven og den nye skolen, skal derfor selvsagt skje på skolen. Presentasjonen av tryggheten, omsorgen og aksepten, skal skje i troverdige omgivelser, ikke som tomme påstander i andre rom på andre steder!

En side til ved dette; Eleven må antas å ha bak seg en tid med mange møter med mange personer eleven aldri har visst om, og aldri har ønsket å møte. DET, sammen med den innsnevrede «møte nye personer og relasjoner – ressurs» en alltid må forutsette at mennesker i krise har, gjør at når skolen møter sin nye elev, så skjer det igjennom EN person. EN person, som evner å bygge relasjon, evner å gradvis eksponere kommunikasjon, slik at eleven kan få lov å presentere seg selv.

Men husk nå: eleven skal få lov å presentere seg selv slik hun er NÅ! Det er IKKE – aldri – papirer, journaler og løse synsinger fra tidligere «nærpersoner» som forteller hvem eleven VAR! Aldri! DE kan bare fortelle hvordan DE opplevde eleven FØR, de, -og akkurat DET har overhodet ingen interesse nå!

Det ER, og skal være, elevens grunnleggende menneskerett, – men også alle fags fundamentale etikk, at eleven får lov å formilde seg selv, i sanntid, i sitt språk….når, og bare da, hun opplever trygghet nok, omsorg nok og aksept nok, hos en person, til å gjøre, til å våge det!

En ting til, selv om den selvsagt er unødvendig, for slikt skjer selvsagt aldri….?

Men, la meg nå ta det med, for helhetens skyld: En kartlegger ikke faglig kunnskap – altså faglige prestasjonsnivå, hos barn og ungdom i akutt og ny krise!? Selvsagt ikke! DET ville være et fagpedagogisk – og etisk – selvmord! Right?

En «kartlegger» ikke mennesker i slike situasjoner. En møter dem. En møter dem slik Alf ville gjort, og sier «Du skal få en dag i morra, med blanke ark og fargestifter til!»

«…med BLANKE ark»! Legg veldig godt merke til akkurat det…!

Legg også godt merke til «i morra» ! En setter ikke slike barn og ungdommer på «venteliste»! En handler umiddelbart. Umiddelbarhet er trygghetens fornavn! Alltid!

DET er den fylkeskommunale grunnskolens oppgave. DET er den grunnleggende kvalitet skoletilbudet skal, – og må, evne å presentere troverdig for sin nye elev, i deres første møte.

SLIKE møter er pilar nummer to i byggingen av et faglig relevant fylkeskommunalt grunnskoletilbud. Det motsatte er og vil være (kjedelig nok; enda en gang) en grundig bekreftelse av Foucaults fortsatte gyldighet!

sign1

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: