Men, så skal jeg motsi meg selv: En skole kan ikke omorganiseres. For den er ikke en organisasjon!

non

Gjennom mange tiår nå, har det å omorganisere eksisterende organisasjoner vært en slags «mote». Ideelt vil en forsøke å se omorganisering som en innovasjon, en bedring av praksis.

Tonnevis av bøker har blitt skrevet om dette. Felles for dem er at de alle setter opp «variabler» som påvirker betingelser, prosesser og resultater.

Du har sikkert lest noen av dem. I et perspektiv på det moderne spenner de gjerne fra marxisme til «system thinking», via New public management, i en slags parallellitet til et stadig endret syn på hva ledelse er.

Mye av det som skrives kan lett ses i et perspektiv på hva som er motstandsfaktorer i omorganisering.

Greit nok. Endring ER avhengig av motstand. Dersom motstand ikke lever, skjer ingen endring. Det er selve konservatismens begrunnelse det…..

…og endring er alltid en grad av revolusjon….

I det å bevare, og i det å revolusjonere, KAN alt inngå. Uten tvil. Det hele avhenger egentlig bare av kontekst og handlingsform; diktat? Prosess? Evolusjon?

Så bøker om dette vil selvsagt fortsette å flomme på.

I de bøkene jeg har lest om dette, finner jeg sjelden det jeg tror er det sentrale. Nemlig det at om en skal endre en organisasjon, så må en begynne med å forstå organisasjonens produkt! Alle organisasjoner er dannet for å avstedkomme et produkt. På den annen side: en organisasjon blir ikke en organisasjon før alle ledd i den forstår produktet på lik måte.

En kan ikke fungere i en organisasjon, før en inngår i en omforent forståelse av produktet. Ser den samme hensikten som de andre. Kjenner den samme produksjonsprosessen som de andre.

Det er HER jeg tror organisasjonsutvikling i skoleverket så ofte kommer til kort!

Jeg tror det er bare unntaksvis at lærere på en skole er omforente om produktet og produksjonsprosessen!

I tillegg til dette, som en forsterker til dette, kommer den erfaring at når skoleorganisasjoner skal begynne omorganisering, så snakker en om hva og hvordan en skulle ønske at produktet, og produksjonsprosessen skulle ha, burde ha, vært.

Bare unntaksvis kartlegger lærere seg selv. Bare unntaksvis studerer en først hva som egentlig er rådende praksis, for en forsøker å innovere den!

En kan ikke innovere noe en ikke vet hva er!

En kan ikke forbedre en praksis en ikke kjenner og kan identifisere og formidle!

Min påstand vil være denne: Omorganisering i en skole handler om å forankre makt, og det handler om å forlate ansvar for det som har vært.

Men, så skal jeg motsi meg selv: En skole kan ikke omorganiseres. For den er ikke en organisasjon!

En skole er et dialektisk og triangulert spenningsfelt, mellom hjem, elev og utøvd undervisning! Et dialektisk rom som aldri er egentlig faktisk. Det vil alltid bare kunne delvis beskrives i ettertid!

Skoler kan ikke omorganiseres! For de finnes aldri i sanntid, på lik måte, for alle som har rolle i produksjonen! Egentlig er det trianguleringens vesen det….

Javel? Er alt «alt er håpløst» da?

Nei. For det en skole – sett som kollegium med sin ledelse, kan og bør gjøre, er å kvalitetssikre sine produkter. Kvalitetssikre samtidighet. Kvalitetssikre validitet.

..og hvordan gjør en det?

Jo, selvsagt: en sørger for at alle pedagogene og alle lederne er enige og omforente om to ting: Hvilket suksesskriterium som skal nås nå, – og hvordan – med hvilken metode, en skal forsøke å nå det. DET er den måten en skole ( et edukator-kollegium) kan, og skal, utvikle sin del av treenigheten mellom dem selv, elevene og elevenes foresatte.

En utvikler en skole ved å nå resultatmål en har satt seg.

Hele tiden.

Hver dag.

sign1

Reklamer

One response to “Men, så skal jeg motsi meg selv: En skole kan ikke omorganiseres. For den er ikke en organisasjon!

  1. lutje mai 3, 2016, kl. 8:01 pm

    «Hvilket suksesskriterium som skal nås nå, – og hvordan – med hvilken metode, en skal forsøke å nå det». Godt sagt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: