Ledelse er, i et utviklet samfunn, i en produktiv organisasjon; respekt.

upcomingcloud

Det finnes en grunnleggende misforståelse knyttet til ledelse. En grunnleggende brist, både i det semantiske og for så vidt i den faglige diskursen.

Ledelse kan sies å være mange ting, beskrives i mange vinkler og ulike perspektiv. Men, det er EN ting ledelse IKKE er, – som underlig nok nettopp tillegges ledelsesfenomenet, og da til og med i stor grad!

Ledelse er ikke makt.

Hadde ledelse handlet om makt, så hadde lydighet vært ledelsens resultat.

Ledelse er, i et utviklet samfunn, i en produktiv organisasjon; respekt.

Begrunnet respekt.

Respekt for kompetanse, formidlingsevne, evne til å motivere og inspirere, – evne til å ivareta og formulere.

DET er ledelse.

For i et slikt syn på ledelse skapes nettopp den gode ledelsens fundament: Den «ledede» har  respekt for slike kvaliteter hos sin leder, og lederen fokuserer på slike kvaliteter hos den han eller hun leder.

Se litt nærmere på den setningen: « … kompetanse, formidlingsevne, evne til å motivere og inspirere, – evne til å ivareta og formulere.» Hva ER egentlig det som sum? Hva er fellesbetegnelsen?

Når motivert og inspirert kompetanse ivaretas og formuleres? Jo, nettopp det avgjørende begrepet: «Produksjon»! Det utviklede, innovative samfunns perspektiv på produksjon!

Se på setningen en gang til: « … kompetanse, formidlingsevne, evne til å motivere og inspirere, – evne til å ivareta og formulere.»

Ser du pedagogikken? Ser du epistemologiens fundament?

Om du GJØR det, så har du forstått hva det å være leder handler om!

Det utviklede samfunn er avhengig av «lærende organisasjoner». Prototypen på en lærende organisasjon bør være, MÅ være, nettopp «en skole». Fra barnehagens åpningsdag til MOOC`enes inntog og dominans!

Men; så er det altså ikke alltid slik. Vel, det finnes unntak som ER slik, men de er få, og som regel episodiske blaff hvor «spydspisser» – kompetente innovatører, raskt brenner opp i virkelighetens atmosfære….

I så fall dør våre skoler. Da blir vi aldri et kunnskapssamfunn, som har røttene sine i samfunnets skolesystem. Isåfall har ikke lenger skole noen betydning som kulturfaktor.

Fordi, om våre ledere ikke lenger er «de fremste blant likemenn», men det motsatte: at de hentes mer og mer fra de av «likemennene» som er mest avhengig av andres lydighet for å ha opplevelse av egen gyldighet, så taper vi kampen om fremtiden….

sign1

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: