-enten den er saksprosaisk som en bruksanvisning eller drømmende som en fabel

 

For meg er tekst en transparens.

Et grensesnitt som er kjennetegnet av gjennomtrenglighet; en formidling som er ment å skulle fungere i overføring. Altså det motsatte av en grense, det motsatte av en hindring.

Derfor må en tekst på samme tid invitere, informere, underholde(fenge) og inngå i kontekst, i en sammenheng hvor både tekst og innhold / implikasjoner kan utvides og videreføres.

Jeg tror all god tekst er slik, enten den er saksprosaisk som en bruksanvisning eller drømmende som en fabel…alle sjangere vil måtte finne sin kvalitet i grad av invitasjon, informasjon og relevans, – relevans for leser eller for sak og tematikk.

Derfor tenker jeg at den ”tørre tekst” bare er hjelpeløs…

Derfor tenker jeg at tekst kan finnes i mange modus: i bokstavdannelser, i lytting, i bildet, i bevegelsen, i gesten – i ALLE ytringer ligger teksten både som ramme og implikasjon.

Teksten samtidsrelevans uttrykkes i vår tid ved at teksten nettopp har fått så mange fasetter, så mange modus, blitt så multimodal.

Samtidig er teksten et fokus.

En kjerne som samhandling, konstruksjon og utvidelser kan og skal spinnes rundt!

Tekster skal ikke leses som de er, – de skal utvides til alt det de kan favne om, i sin ytterste dialogiske konsekvens!

Derfor møtte jeg mine elever med en A.

Viste dem hvordan A`en ble fanget – i form av en and.

I komikkens utleverende handling, for å ufarliggjøre ”læreren”, for å invitere til læringshandlingen i humorens varme lys…..

Deretter fulgte anden oss, i klasserommet. Som maskotten vår, som den grunnleggende assosiasjonen.

Jeg har valgt å la tekster være auditivt mulige, for en elevgruppe hvor det fremmende språket er mer utfordrende og krevende jo mer ensidig det formidles i modi. Derfor kobler jeg lesing, lytting – og invitasjon og undring, i avgrensede tekstopplevelser vi kan snakke mye om, le mye av og huske som trivelige. Som for eksempel lesearkene….

Samtidig vil jeg la tekstene møte den aktualitet mine elver er i. Teksten skal også formidle ren faktakunnskap, ha konsekvens som lært og kanskje forstått ferdighet, enten i auditive episoder som disse, eller som leste fortellinger med uthenting av kunnskap i etterkant. En teksttolkning og et funn av relevante fakta som vi så kan snakke mye om, og lære mye av….utover teksten og innover i hverdagen.

Så skal også kulturarv ofte formidles. Tekster som i sin egentlighet ikke er særlig tilgjengelige, tekster som lett kan bli en grense…..men som allikevel må formidles, fordi de rommer referanser en bør kjenne. Da må de omformes, gjøres tilgjengelige – transparente, – enten i lyd eller skrift, i bilde eller handling.

Da kan Trymskvida bli slik, – men ikke som alenestående, men som lydinnslag koblet sammen med bilder og fortelling, drøfting og felles undring….

– bli et tekst i funksjon.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: